Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

نگارش شکایت برای چه منظوری انجام می شود؟

همانطور که در دعوی حقوقی برای ثبت دعوی باید برگه دادخواست تکمیل شود برای ثبت دعوی کیفری نیز باید با نگارش شکایت نامه دعوی خود را مطرح کرد.

اولین قدم برای ثبت شکایت کیفری تنظیم و نگارش شکایت نامه می باشد و در حال حاضر در برای نگارش شکایت نامه باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرد.

برای نگارش شکایت نامه یک فرم مخصوص وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و فردی که به او ضرر و زیانی وارد شد است برای جبران خسارت می تواند شکایت کند.

در هنگام نگارش شکایت چه مواردی باشد نوشته شود؟

در نگارش شکایت نامه باید نام و نام خانوادگی شاکی، موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم و مشخصات شخصی که از او شکایت شده است باید ذکر شود.

نگارش شکایت نامه باید خطاب به دادستان نوشته شود و مدارک و مستنداتی که نشان می دهد که از فرد مورد نظر شکایت دارید باید به شکواییه پیوست شود.

بعد از تنظیم شکایت چه مراحلی طی می شود؟

شکایت کیفری در دادسرا مطرح می شود و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، برای رسیدگی به دادگاه فرستاده می شود.

در شکایت کیفری به شکایت کننده شاکی و به فردی که از او شکایت صورت می گیرد متشاکی یا متشکی عنه گفته می شود و به موضوع شکایت اتهام می گویند. برای دعوت کردن متهم به دادگاه برای او احضاریه ارسال می شود.

در شکایت کیفری اگر متهم به احضاریه توجهی نکند و در زمان مشخص شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند برای او حکم جلب ارسال می شود و به اجبار به دادگاه فرستاده می شود.

شرایط عمومی برای نگارش شکایت چیست؟

اهلیت داشتن شاکی: شخصی که شکایت می کند باید دارای اهلیت باشد به این منظور که به سن لازم رسیده و عاقل باشد. سن فرد باید 18 سال باشد ولی اگر فردی به سن 18 سالگی نرسیده باشد باید شکایت خود را از طریق قیم یا ولی به دادگاه مطرح کند.

شکایت شاکی: در بعضی از جرائم که فاقد جنبه عمومی است و فقط با شکایت فرد شاکی و زیان دیده شروع می شود و مورد پیگیری قرار می گیرد حتما باید شکایت نامه تنظیم شود تا موضوع دعوا در دادسرا پیگیری شود.

برای جرایم عمومی و غیر قابل گذشت که جرم کاملا مشهود است با اعلام ضابطین دادگستری که همان ماموران نیروی انتظامی هستند پیگیری و دنبال می شود. در این پرونده ها شاکی خصوصی وجود ندارد و ضرر و زیان برای کل جامعه مطرح می شود. 

نتیجه گیری

گاهی نگارش شکایت دشواری و پیچیدگی های خاص خود را دارد و بهتر است برای تنظیم شکایت با یک متخصص و وکیل آگاه مشورت کرد برای ارتباط برقرار کردن با چنین شخصی می توانید با نصب اپلیکیشن شهرداد در هر زمانی به آسانی با یک وکیل مجرب ارتباط برقرار کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد