Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

انجام معامله و انتقال مالکیت یک ملک می تواند از طریق سند رسمی یا عادی انجام گیرد. سند رسمی به موجب ماده 1287 قانون مدنی به اسنادی گفته می شود که در اداره ثبت اسناد یا دفاتر رسمی اسناد رسمی یا نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آن‌ها بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند. اسنادی که به این گونه تنظیم نشده باشند، عادی شمرده می شوند. اسناد رسمی همیشه اعتبار بیشتری دارند و درباره اعتبار آنها هیچ انکار و تردیدی وجود ندارد. برای ساقط کردن یک سند رسمی از اعتبار، باید ثابت کرد این سند جعلی بوده یا واجد شرایط مذکور در ماده 1287 قانون مدنی نبوده است. زمانی که یک مال با سند عادی یا به صورت شفاهی به شخص دیگری وگذار می شود، خریدار حق دارد سند رسمی مال را نیز داشته باشد تا از مزایای آن بهره مند شود. دعوای الزام به تنظیم سند رسمی نوعی دعوی حقوقی است که در آن خواهان از دادگاه می خواهد خوانده را که همان فروشنده مال است به تنظیم سند رسمی ملزم سازد تا سند مال به نام او درآید.

طراح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چگونه انجام می شود؟

برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی دو حالت وجود دارد. یک اینکه خریدار و فروشنده تاریخ و محل مشخصی تعیین کرده باشند تا در آن تاریخ سند رسمی تنظیم کنند، حالت دیگر اینکه خریدار و فروشنده در سند عادی تاریخ و محلی برای تنظیم سند رسمی مشخص نکرده باشند. در حالت اول، خواهان الزام به تنظیم سند رسمی باید در تاریخ و محل تعیین شده در دفترخانه حاضر شود. در صورتی که طرف مقابل حاضر نشد، گواهی عدم حضور را باید از دفترخانه دریافت کند. البته دادگاه در این حالت در صورتی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی پیگیری می کند که عرفا تنظیم سند رسمی برای مال مورد معامله متداول باشد.

بعد از گرفتن گواهی عدم حضور در دفتر خانه، خریدار می تواند با داشتن این گواهی به دادگاه مراجعه کرده و طرح دعوا کند.

تنظیم شکایت نامه به چه صورت است؟

شکایت نامه برگه ای است که در آن موضوع شکایت شخصی علیه شخص دیگر نوشته شده و به دادسرا اعلام می شود. اولین قدم برای تنظیم یک شکایت، تنظیم شکایت نامه است. شکایت نامه برگه ای مخصوص است که توسط قوه قضاییه تهیه شده است و افراد شاکی می توانند شکایت خود را در آن بنویسند. همانطور که برای تنظیم یک دعوی حقوقی باید دادخواست نگارش کرد برای دعوی کیفری نیز باید شکایت نامه یا شکواییه پر کرد. البته تنظیم شکایت نامه می تواند در برگه های عادی نیز انجام گیرد و نیازی به پر کردن فرم های مخصوص نیست.

در شکواییه چه مواردی باید نوشته شود؟

اگر که می خواهید در برگه های عادی شکایت نامه تنظیم کنید باید به این موارد توجه کنید:

·         نام و نام خانوادگی ، نام پدر ، سن ، شغل ، میزان تحصیلات ، وضعیت تاهل ، تابعیت ، مذهب ، شماره شناسنامه ، شماره ملی ، نشانی دقیق و در صورت امکان نشانی پیام نگار ( ایمیل ) ، شماره تلفن ثابت و همراه و کدپستی شاکی

·         موضوع شکایت ، تاریخ و محل وقوع جرم

·         ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی

·         ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان

·         مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان

بعد از تنظیم شکایت نامه باید برگه خود را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برده تا ثبت نام و نوبت دهی شما برای حضور در دادسرا انجام شود.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد