Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

تنظیم قرارداد را خودتان انجام ندهید!

اگر گذارتان تا کنون به راهروهای دادگاه‌های اختلافات مالی تجاری کشور‎ افتاده‎ باشد حتما‍ً مشاهده کرده‌اید که کسر زیادی از اختلافات پیش آمده به خاطر ضعف در تنظیم قرارداد به وجود آمده است.  البته هر چه پیشتر می‌رویم افراد بیشتر به اهمیت و جایگاه مهم تنظیم قرارداد حرفه‌ای توسط یک مشاور حقوقی متبحر پی می‌برند و این امر رواج بیشتری می‌یابد.

طبق متن قانون مدنی، قرارداد یا معادل عربی آن، عقد، توافق دو یا چند فرد حقیقی یا حقوقی است که بر سر انجام اعمال یا شرایطی  توافق و تعهد متقابل انجام دهند. به این معنا، تنظیم قرارداد نشانگر اراده و قصد طرفین برای ایجاد یک رابطه‌ی حقوقی بین ایشان با پذیرش تبعات و مسئولیت‌هایی است که امکان دارد متوجه هر یک از آنان شود. از این رو تهیه و تنظیم قرارداد و امضای آن از نظر قانون طی شرایطی، یک سند معتبر شناخته شده و انجام به موارد مندرج در آن برای همه افراد درگیر الزام‌آور است. شرایط فوق‌الذکر اعم از قصد و رضایت امضا کنندگان برای عمل به مفاد، اهلیت هر دو طرف و هم‌چنین مشروعیت موضوع مورد توافق در کنار متعین بودن موارد مورد توافق است.

تنظیم قرارداد

نکته‌ای که در تنظیم قرارداد باید در نظر داشت، آن است که در کنار مشابهت ذاتی انواع قرارداد، در رسته‌های مختلف صنعت، تجارت و غیره به دلیل تفاوت‌های حادث، تغییراتی نیز در جزئیات و بدنه‌ی قراردادها اتفاق خواهد افتاد. ا همین رو است که وکلای مشاور تنظیم قرارداد در هر صنعت، به طور تخصصی به فعالیت می‌پردازند تا توانایی دفاع از منافع موکل خود را به نحو احسن داشته باشند.

تنظیم قرارداد

مسأله‌ی دیگری که در اینجا شایسته‌ی پرداختن با آن است پدیده‌ی رواج تنظیم قرارداد های تجاری به زبان‌ها غیرفارسی به خصوص انگلیسی و یا بعضاً، چینی است. همان طور که اطلاع دارید، در سایر کشورها سیستم حقوقی مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی با سیستم حقوقی کشور ما دارد و همین موضوع در مورد قوانین نیز صادق است. از این رو گاهی اتباع ایرانی که تصمیم به عقد و تنظیم قرارداد با شرکای خارجی خود دارند، ترجیح می‌دهند برای جلب رضایت ایشان، قرارداد را با قوانین کشور طرف مقابل و به زبان آنان، مکتوب کنند. از پرکاربردترین قراردادهای رایج که تقاضای تنظیم آنان هر روز رو به افزایش است می‌توان به  موارد زیر اشاره کرد:

قرارداد اجاره ملک، مانند املاکی که ایرانیان برای کسب اقامت کشورهای دیگر اجاره می‌کنند.

قرارداد پیمانکاری، که جزئیات آن بسیار تحت تأثیر شرایط پروژه‌ی مورد نظر است.

قراردادهای خرید و فروش کالا یا اخذ و ارائه‌ی خدمات و یا نمایندگی فروش

قراردادهای عدم افشاء اسرار، لایسنس، بی‌او‌تی، جوینت ونچر و قراردادهای حاوی توافق برای طراحی محصول، تحقیق و توسعه، انتقال فناوری و یا سرمایه گذاری.

نظرات 1 + ارسال نظر

ممنون از مقاله خوبتون، میشه درباره تنظیم شکایت هم توضیح بدید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد