Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

مرخصی زایمان

زایمان یکی از دوران شیرین هر خانواده ‌ای است که در عین لذت‌ بخش‌ بودن نیاز به مراقبت ویژه ‌ای دارد و کارمندان خانم در ادارات می ‌توانند در زمان بارداری از امکان مرخصی زایمان استفاده کنند. این مرخصی قوانینی دارد که هر چند سال یک ‌بار به روز می ‌شود.

 با آگاهی داشتن از قوانین زایمان می‌ توان این دوره را به بهترین شکل گذراند.در این مقاله از سایت فراپیام نیز قصد بررسی جدیدترین قوانین مرخصی زایمان را داریم.

طبق اصلاحیه‌ ای که در تاریخ 20 خرداد 1392 از طرف مجلس مصوب شد زمان مرخصی بارداری زنان از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کرد اما با این وجود همه نهاد های دولتی این زمان را در نظر نمی ‌گیرند.

 به عبارت دیگر برخی از نهاد های دولتی صرفا همان 6 ماه را برای مرخصی زایمان در نظر می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود زنان باردار سختی بیش‌ تری در 3 ماهه اول بارداری متحمل شوند. در هر صورت زنان باردار می‌ توانند تا آخر دوران بارداری خود تقاضای مرخصی کنند که البته این موضوع منوط به رضایت کارفرما است.

یکی از مزیت ‌های مرخصی زایمان این است که دوران مرخصی جز سابقه شخص به حساب می ‌آید و بر روی سایر مرخصی ‌هایی که شخص می ‌تواند داشته باشد هیچ تاثیری ندارد. 

با توجه به آن که این مرخصی بخشی از سابقه کاری فرد به حساب می ‌آید پس بدیهی است که در این مدت عیدی و پاداش هم برای شخص در نظر گرفته می‌شود. البته غیر از این موارد باید در نظر داشته باشید که در زمان بارداری یک هزینه جداگانه با نام دست‌مزد مرخصی زایمان هم برای شخص در نظر گرفته می‌شود.

اگر در دوران بارداری شخص به تشخیص پزشک نیاز به استراحت داشته باشد می‌تواند از مرخصی استعلاجی کمک بگیرد. برای افرادی که از بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند مرخصی استعلاجی از 7 تا 15 روز در سال است و برای این مدت نیازی به تاییدیه پزشک معالج نیست. 

اگر مرخصی استعلاجی بیش‌تر از 15 روز و کمتر از 60 روز نباشد تاییدیه پزشک معالج لازم است. همچنین غرامت دست‌ مزد ایام بیماری در شرکت‌های خصوصی توسط تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

مرخصی زمان شیردهی زنان چگونه است؟

شیر مادر یکی از مهم‌ترین مواد تغذیه‌ای برای افزایش سلامت نوزاد است و در ایران نیز قوانینی در این جهت وضع شده است. بر اساس آخرین قوانین، مادرانی که از شیر خود برای تغذیه فرزند. 

استفاده می‌کنند می‌توانند روزانه از یک ساعت مرخصی برای شیردادن به فرزند خود استفاده کنند. مادرانی که نوزادان آن‌ها در مهدکودک یا محلی نزدیک به محل کار هستند و امکان رفت‌وآمد برای‌شان فراهم است می‌توانند مرخصی یک ساعته را سه نوبت در روز استفاده کنند. این قانون منوط به تایید پزشک یا مراکز بهداشتی است.

همچنین در نظر داشته باشید که در صورت عدم استفاده از این مرخصی‌های ساعتی امکان استفاده از حقوق این ساعات فراهم نیست.

شهرداد

شهرداد امکانی را فراهم آورده تا علاوه بر متخصصین حقوقی، عموم افراد جامعه نیز بتوانند در هر زمان و مکان نیازهای حقوقی خود را اعم از پرسش و پاسخ حقوقی، مشاوره آنلاین و بررسی آنلاین پرونده های حقوقی، حتی قبل از مراجعه به وکیل و طرح دعوی مرتفع نمایند.

شهرداد با تقسیم بندی وکلا به حوزه های مختلف تخصصی و احراز کفایت علمی و تجربی وکلای مربوطه پل ارتباطی بین وکلای برگزیده و مردم خواهد شد تا بدین وسیله فناوری نوین را در خدمت جامعه ایرانی قرار دهد.

اگر چه شرکت گام‌های بلندی را برای تحقق اهداف خود برداشته است؛ این شما عزیزان خواهید بود که با بازخورد و انعکاس نقطه نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن خدمات شهرداد یاور و رهنمون خواهید بود.

نگارش شکایت برای چه منظوری انجام می شود؟

همانطور که در دعوی حقوقی برای ثبت دعوی باید برگه دادخواست تکمیل شود برای ثبت دعوی کیفری نیز باید با نگارش شکایت نامه دعوی خود را مطرح کرد.

اولین قدم برای ثبت شکایت کیفری تنظیم و نگارش شکایت نامه می باشد و در حال حاضر در برای نگارش شکایت نامه باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرد.

برای نگارش شکایت نامه یک فرم مخصوص وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و فردی که به او ضرر و زیانی وارد شد است برای جبران خسارت می تواند شکایت کند.

در هنگام نگارش شکایت چه مواردی باشد نوشته شود؟

در نگارش شکایت نامه باید نام و نام خانوادگی شاکی، موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم و مشخصات شخصی که از او شکایت شده است باید ذکر شود.

نگارش شکایت نامه باید خطاب به دادستان نوشته شود و مدارک و مستنداتی که نشان می دهد که از فرد مورد نظر شکایت دارید باید به شکواییه پیوست شود.

بعد از تنظیم شکایت چه مراحلی طی می شود؟

شکایت کیفری در دادسرا مطرح می شود و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، برای رسیدگی به دادگاه فرستاده می شود.

در شکایت کیفری به شکایت کننده شاکی و به فردی که از او شکایت صورت می گیرد متشاکی یا متشکی عنه گفته می شود و به موضوع شکایت اتهام می گویند. برای دعوت کردن متهم به دادگاه برای او احضاریه ارسال می شود.

در شکایت کیفری اگر متهم به احضاریه توجهی نکند و در زمان مشخص شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند برای او حکم جلب ارسال می شود و به اجبار به دادگاه فرستاده می شود.

شرایط عمومی برای نگارش شکایت چیست؟

اهلیت داشتن شاکی: شخصی که شکایت می کند باید دارای اهلیت باشد به این منظور که به سن لازم رسیده و عاقل باشد. سن فرد باید 18 سال باشد ولی اگر فردی به سن 18 سالگی نرسیده باشد باید شکایت خود را از طریق قیم یا ولی به دادگاه مطرح کند.

شکایت شاکی: در بعضی از جرائم که فاقد جنبه عمومی است و فقط با شکایت فرد شاکی و زیان دیده شروع می شود و مورد پیگیری قرار می گیرد حتما باید شکایت نامه تنظیم شود تا موضوع دعوا در دادسرا پیگیری شود.

برای جرایم عمومی و غیر قابل گذشت که جرم کاملا مشهود است با اعلام ضابطین دادگستری که همان ماموران نیروی انتظامی هستند پیگیری و دنبال می شود. در این پرونده ها شاکی خصوصی وجود ندارد و ضرر و زیان برای کل جامعه مطرح می شود. 

نتیجه گیری

گاهی نگارش شکایت دشواری و پیچیدگی های خاص خود را دارد و بهتر است برای تنظیم شکایت با یک متخصص و وکیل آگاه مشورت کرد برای ارتباط برقرار کردن با چنین شخصی می توانید با نصب اپلیکیشن شهرداد در هر زمانی به آسانی با یک وکیل مجرب ارتباط برقرار کنید.


شرایط تغییر نام خانوادگی

نام خانوادگی نامی است که بخشی از هویت شخص را تشکیل می دهد و میان خانواده موروثی است. نام خانوادگی از پدر انتقال می یابد و مطابق قانون همه باید نام خانوادگی داشته باشند. در مواقع مختلفی ممکن است نیاز باشد نام خانوادگی شخص تغییر یابد. قانون برای تغییر نام خانوادگی شرایط خاصی تعیین کرده و وقوع آن را منوط به تایید سازمان ثبت احوال دانسته است. در ادامه شرایطی که می تواند جواز تغییر نام خانوادگی را دهد و شرایطی که تغییر نام خانوادگی الزامی است را توضیح می دهیم.

در چه صورت تغییر نام خانوادگی اجباری است؟

در اختیار کردن نام خانوادگی، مسئله حق تقدم مورد توجه است. به این معنا که هر کس اولین بار در قلمرو هر اداره ثبت احوال مستقل، نام خانوادگی خاصی را برای خود ثبت کند، او برای این نام خانوادگی حق تقدم دارد و شخص دیگری بدون اجازه او نمی تواند نام خود را به آن نام تغییر دهد مگر در موارد مشخص شده در قانون. صاحب حق تقدم نام خانوادگی یا وارث قانونی او می توانند به اشخاص دیگر اجازه استفاده از نام خانوادگی خود را بدهند به شرطی که محل صدور شناسنامه آنها یکی باشد. ضمنا دارنده حق تقدم و یا هر یک از وارثان او می توانند به شخصی که بدون اجازه نام خانوادگی او را اختیار کرده اعتراض کرده و تغییر نام خانوادگی او را از دادگاه بخواهند. پس چنین شخصی در صورت مورد اعتراض واقع شدن باید نام خانوادگی خود را تغییر دهد.

در چه شرایطی می توان نام خانوادگی را تغییر داد؟

در صورتی که شرایط خاصی که در ذیل آمده اتفاق بیافتد می توان نام خانوادگی را تغییر داد.

·         نام خانوادگی بیش از دو کلمه باشد.

·         نام خانوادگی شامل یک کلمه یا بیشتر و یک حرف یا عدد باشد.

·         نام خانوادگی به طور مطلق یا مضاف نام محل باشد.

·         نام خانوادگی از کلمات توهین آمیز و مستهجن تشکیل شده باشد.

·         نام خانوادگی از واژه های خارجی تشکیل شده باشد.

·         نام خانوادگی از کلماتی مغایر با ارزش های فرهنگی و دینی باشد.

·         واژه هایی که از القاب و عناوین علمی مانند دکتر، مهندس، دانشگاه استفاده کرده باشد یا عناوین دولتی و رسمی مانند سرهنگ، شهردار، رئیس جمهور و غیره در آنها به کار رفته باشد.

·         تغییر نام خانوادگی زن به نام خانوادگی شوهر وی بدون رعایت حق تقدم امکان پذیر است. در صورت طلاق زوجین یا فسخ نکاح، زوجه می تواند نام خانوادگی خود را به نام اولیه برگرداند. بعد از فوت همسر نیز تا زمانی که زوجه مجددا ازدواج نکرده می تواند از نام خانوادگی زوج استفاده کند یا نام خانوادگی اولیه خود را داشته باشد.

·         در صورتیکه پدر نام خانوادگی خود را تغییر دهد، تغییر نام خانوادگی فرزندان کمتر از ۱۸ سال وی با درخواست کتبی پدر و تغییر نام خانوادگی فرزندان بزرگتر از 18 سال وی بدون رعایت حق تقدم و با ارائه اجازه نامه از پدر امکان پذیر خواهد بود.

·         اگر پدر نام خانوادگی خود را تغییر دهد و فوت کند، هر یک از فرزندان می توانند نام خانوادگی خود را به نام خانوادگی جدید پدر تغییر دهند.

برای دانستن مطالب بیشتر درباره قوانین ثبت احوال و دیگر موضوعات حقوقی می توانید به بلاگ حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

 

 

نکاتی در ارتباط با اجرت المثل و نحله

لازم به ذکر است که زوجه در قبال کاری که در منزل انجام می دهد حق و حقوقی دارد که شاید خود از آن آگاه نباشد و این مسئله برای وی مشکلاتی به وجود آورد. در این میان مفهوم اجرت المثل و نحله عنوان می شود.

وقتی صحبت از اجرت‌المثل و نحله می‌شود معمولاً معنایی از آن برداشت می‌شود که متضمن روابط تجاری بین دو فرد، خصوصاً در مورد اول است. به آن معنی که اگر کسی از اموال شخص دیگری بدون توافقی بر سر بهای آن استفاده کند، شخص اول به آن دیگری مدیون بوده، و در صورت درخواست صاحب دارایی، موظف به پرداخت مبلغی به او است.

در ادامه با شهرداد همراه باشید تا شما را با مفهوم اجرت المثل و نحله آشنا کنیم.

اجرت المثل و نحله

اجرت‌المثل و نحله چیست؟

از جایی که ازدواج شامل جنبه‌های گوناگونی از جمله اقتصادی است، چنین رابطه‌ای تحت عنوان اجرت‌المثل و نحله تعریف شده تا در صورت درخواست زن، مرد موظف به پرداخت هزینه‌ی زحمات متحمل شده‌ی وی در منزل باشد که در بدو امر نیز وظیفه‌ی او نبوده و از داوطلبانه انجام می‌شود. به تعریف پیشین اجرت‌المثل و نحله به هدیه‌ای گفته می‌شود شوهر موظف است در هر صورت به همسر خود اهدا کند. هرچند بر خلاف اجرت‌المثل و نحله امکان مطالبه در طول زندگی مشترک را ندارد. همچنین اجرت‌المثل و نحله قابل جمع نیستند و تنها یکی از آنان قابلیت درخواست دارد.

بر اساس تبصره ماده ۳۳۶  قانون مدنی در مورد اجرت‌المثل و نحله : «چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرُّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می دهد».

در این باب، نکته‌ای که بانوان در صورت اراده به مطالبه‌ی خویش باید در نظر داشته باشند، شروطی است که توانایی اسقاط حقوق آن‌ها را دارند. دادگاه انتظار دارد که سه شرط قبل از اعاده‌ی اجرت‌المثل و نحله برقرار باشد.

اول اینکه زن نشان دهد کارهایی که در منزل و تحت عنوان خانه‌داری انجام داده وظیفه‌ی او نبوده‌اند؛

دوم، ثابت کند این کارها را در پاسخ به درخواست مستقیم شوهر انجام داده؛

و سوم، آن که{تبرعی}نبوده است. یعنی به رایگان بودن آن از ابتدا رضایت نداده و در قبال پول انجام شده‌اند.

نکاتی در ارتباط با این مسئله

البته مانند بسیاری از موارد دیگر، این مسأله نیز با عرف جامعه در تضاد است و خانم‌ها عموماً کار منزل را بدون چشم‌داشت انجام می‌دهند و در صورت سوأل قاضی و عدم مشورت با وکیل نیز،  صادقانه پاسخ می‌دهند که در طول زندگی در قبال کار منزل چشم‌داشتی نداشته‌اند و حق اجرت‌المثل و نحله خود را ازدست‌رفته می‌بینند.

از دیگر شرایطی که می‌تواند تعیین‌کننده‌ی تعلق یا عدم تعلق اجرت‌المثل و نحله در دادگاه باشد میتوان به موارد ذیل نیز اشاره کرد:
طلاق از طرف شوهر بوده  و علت طلاق ناشزه بودن زن نباشد و درخواست طلاق از سوی مرد باشد

باید  ثابت شود زن منزل را ترک کرده و به اندازه آن مدت اجرت المثل را هم نمیتواند مطالبه کند.

 دیگر این که با به آن مسأله که در عرف جامعه دختران تا قبل از مراسم در خانه پدری خود ساکن هستند موضوع اجرت‌المثل و نحله اساساً توانایی مطرح شدن را ندارد. البته در صورت غیر از این، شروط منطقی ملغی شده و زن می‌تواند برای اعاده‌ی حق خود از دادگاه درخواست دادرسی کند.

جمع بندی

با توجه به نکات ذکر شده در این زمینه شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید یا از طریق آن با یکی از وکلای حرفه ای ما در این زمینه مشاوره کنید.


نکات حقوقی بندهای قرارداد هم بنیانگذاران

شروع یک کار یا کسب و کار جدید به تنهایی بدون پذیرش کمک دشوار است. در واقع ، پایه و اساس یک استارتاپ از علوم و مهارت های مختلف برای ارائه خدمات عملی به مشتریان تشکیل شده است. اکنون بنیانگذاران آن تجارت برای پیگیری ، مدیریت شغل و همچنین مسئولیت کلیه بنیانگذاران و سایر کارمندان باید یک سری قرارداد منعقد کنند.

در اولین مرحله ممکن برای ثبت چنین فعالیتی در قالب یکی از شرکت های ذکر شده در ماده 20 قانون تجارت ، تهیه یک تفاهم نامه با عنوان توافق نامه بنیانگذاران ، بنیانگذاران همکار لازم است. 

در واقع ، چنین قراردادی متقابلاً سازندگان آن تجارت را متعهد می کند و همچنین از سوء تفاهم، ادعا، اختلاف یا درگیری جلوگیری می کند تا تلاش خود را صرفاً در دستیابی به اهداف اعلام شده تجارت خود متمرکز کند. به منظور دستیابی به صلح و امنیت در کسب و کار نوپا ، عناصر و الزامات در قرارداد هم بنیانگذاران در نظر گرفته شود.

وظایف هر یک از بنیانگذاران را تعیین کنید

تعیین مرزهای فعالیت در هر گروه و سازمانی بسیار مهم است. با تعیین و طبقه بندی فعالیت ها ، تصمیمات تیمی راحت تر و با خطاهای کمتری اتخاذ می شود و از اتلاف وقت جلوگیری می شود.

می توان گفت که با تعریف وظایف در اساسنامه ، این بخش دیگر ضروری نیست ، اما در پاسخ باید گفت که وظایف به طور کلی در اساسنامه ارائه می شود ، اما در قرارداد، بنیانگذاران این وظایف هستند با جزئیات نشان داده شده است. در ابتدا ، شرکت ها قصد ندارند تجارت خود را در مرجع ثبت شرکت ثبت کنند و در نتیجه اساسنامه را تنظیم نمی کنند. بنابراین، بهترین کار این است که کلیه امور شغلی خود را در قرارداد هم بنیانگذاران شرح دهید و سپس با دقت مشخص کنید که مسئول هر مورد چه کسی است.

انتقال سهام

هر یک از سهامداران (بنیانگذاران) استارتاپ ممکن است پس از مدتی تمایل به ادامه همکاری نداشته باشند ، اما ممکن است نیاز به انتقال و انتقال سهام خود به شخص دیگری باشد. به طور معمول ، با توافق طرفین قرارداد، موسسان نمی توانند سهام خود را تا زمان تعیین شده و پس از این مدت ، در صورت احترام به حد نصاب تصمیم مندرج در قرارداد (به طور کلی) سهام خود را منتقل کنند. سه چهارم آرا بنیانگذاران، شخص می تواند از استارتاپ خارج شود.

میزان سهام هر یک از بنیانگذاران

بحث برانگیزترین مسئله در بین شرکا میزان سهام هر یک از آنها است. میزان سهام در تصمیمات شرکت و در تخصیص میزان سود و زیان به سهامداران تأثیر زیادی دارد ، بنابراین باید در ابتدا مشخص شود که درصد سهام هر یک از بنیانگذاران چند درصد خواهد بود.

از آنجا که هر فرد فعالیتهای مختلفی را به همراه دارد ، بهتر است ابتدا هر شخص را به روشنی شناسایی کرده و سپس وی را به پول تقویم بیاورید (البته بهتر است پول را به تقویم بیاورید تا طبق نظر یک کارشناس رسمی دادگستری درباره موضوع و سپس تعیین کنید که هر سهم برابر است).

مالکیت معنوی

در دوره فعلی، وقتی اطلاعات در یک ثانیه منتقل می شود و هر روز تعداد مشاغل جدید افزایش می یابد ، افرادی هستند که می خواهند بدون زحمت ایده های دیگران را کپی کرده و مسیر صد ساله را یک شبه طی کنند. بنابراین ذکر این موارد در قراردادها همراه با ضمانت اجرای آن ضروری است. 

محرمانه بودن و عدم رقابت

هر یک از بنیان گذاران برای محافظت و محافظت از اطلاعات و اسناد استارتاپ موظف به رعایت اصل محرمانه بودن و عدم افشای اطلاعات هستند و در واقع متعهد می شوند که حتی پس از خروج از تجارت اطلاعات گفته شده را حفظ و محافظت کنند. بودن. همچنین در قرارداد هم بنیانگذاران ذکر این نکته قابل ذکر است که افراد نمی توانند بر اساس دانش خود از تجارت فعلی ، استارت آپ مشابه و رقابتی پس از ترک شرکت ایجاد کنند.

عدم همکاری هیچ یک از شرکا

همچنین در قرارداد لازم است شرط شود که اگر یک یا چند نفر از بنیانگذاران به هر دلیلی نتوانند وظایف خود را انجام دهند ، تحت چه شرایطی و با چه تعداد رأی دیگران می توانند وی را مجبور به قبول مسئولیت یا اخراج وی از شرکت کنند.

کلام آخر

در این مطلب با نکات حقوقی بندهای قرارداد هم بنیانگذاران آشنا شدید. برای کسب اطلاعات تکمیلی و بهره مندی از کارشناسان تیم حقوقی شهرداد، میتوانید به اپلیکیشن شهرداد مراجعه نمایید.