Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

Thbeauty

مجله ی زیبایی و بهترین ها

بیهوشی برای جراحی بینی چگونه انجام می شود؟

بیهوشی یکی از مراحل ابتدایی جراحی است که برای اکثر عمل های جراحی ضروری است.به جهت اینکه بیمار دردی حس نکند و جراح نیز تسلط بیشتری روی بیمار داشته باشد، از مواد بیهوش کننده استفاده می شود تا داوطلب جراحی از هشیاری خارج شود. بیهوشی به صورت عمومی علاوه بر آن جریان خون را کاهش می دهد و باعث می شود خونریزی کمتری اتفاق بیافتد. جراحی بینی نیز به بیهوشی نیاز دارد. شاید یکی از دلایلی که افراد به خاطر آن از جراحی بینی هراس دارند، تجربه بیهوشی یا ترس از مرگ حین بیهوشی باشد. اما این بیهوشی چیست و به چه روش هایی انجام می شود و آیا واقعا ترس دارد؟

روش های بیهوشی

بیهوشی یا بی حسی عملی است که برای تسلط بیشتر جراح روی عضو جراحی و همچنین نداشتن تجربه ی ناخوشایند برای بیمار انجام می شود. به طور کلی سه روش برای بیهوشی وجود دارد که بنا به تشخیص پزشک یکی از این روش ها انجام می شود. انتخاب هر یک از این روش ها بستگی به سنگینی و دشواری عمل دارد.

بیهوشی عمومی

این روش متداول ترین روش بیهوشی برای عمل های جراحی و همینطور جراحی بینی می باشد. در این روش با تزریق داروهای بیهوشی داوطلب جراحی به صورت کامل ناهشیار می شود. یعنی هیچ یک از حواس پنجگانه ی او فعالیت نمی کند و حافظه ی او نیز وقایع را ثبت نخواهد کرد. در صورت انجام جراحی با این روش بیهوشی لازم است بعد از اتمام جراحی فرد ساعاتی را در اتاق ریکاوری بگذراند تا از بیهوشی خارج شده و به حالت عادی برگردد.

بیهوشی برای جراحی بینی

بیهوشی منطقه ای

این روش با بیهوشی عمومی متفاوت است. در بیهوشی منطقه ای به جای ناهشیار کردن فرد به طور کامل یک منطقه از بدن بی حس می شود. از این نوع بیهوشی گاهی برای کاهش درد بعد از جراحی های سنگین استفاده می شود.

بیهوشی موضعی

بی حسی موضعی سطحی ترین نوع بیهوشی است. در این روش فقط عضوی که قرار است جراحی روی آن انجام شود بی حس می شود. بنابراین بیمار حین جراحی کاملا هشیار خواهد بود. در مواردی از جراحی بینی که تغییرات لازم اندک و سبک است از این روش استفاده می شود. این متد بیهوشی کمترین ریسک و عوارض را دارد. اما از آنجایی که بیمار حین عمل کاملا هشیار است شاید احساس ناخوشایندی از جراحی را تجربه کند.

بیهوشی برای عمل بینی

اثرات بیهوشی چیست؟

همانطور که گفته شد روش بیهوشی توسط پزشک انتخاب می شود ولی بیمار نیز می تواند در این مورد نظر خود را بگوید. بیهوشی اگر به روش موضعی انجام شود، معمولا هیچ گونه عوارضی در پی ندارد. اما بیهوشی عمومی برخی عوارض را دارد که به سرعت از بین می روند. به عنوان مثال درد در ناحیه گلو به علت عبور لوله، حالت تهوع، حساسیت و احساس سرگیجه و سردرد برخی از رایج ترین عوارض بیهوشی عمومی هستند. البته برخی عوارض پرخطرتر مانند سکته یا حتی مرگ نیز برای بیهوشی عمومی وجود دارد که در صورتی که بیهوشی با بررسی کامل سوابق پزشکی انجام شود احتمال وقوع آن ها کمتر است.

نتیجه گیری

جراحی بینی مانند تمام جراحی ها نیاز به بیهوشی دارد. اینکه از کدام روش بیهوشی استفاده شود بستگی به نوع جراحی و شدت آن دارد و پزشک درباره آن تصمیم می گیرد. البته داوطلب جراحی نیز می تواند یک نوع از بیهوشی را درخواست کند و در صورتی که امکان پذیر باشد پزشک می تواند آن روش را انتخاب کند. به عنوان مثال ممکن است در ابتدا پزشک بیهوشی موضعی را انتخاب کرده باشد اما داوطلب ترجیح دهد حین عمل در بیهوشی عمومی به سر ببرد. در این صورت اگر از نظر پزشک مانعی وجود نداشته باشد می شود روش بیهوشی را تغییر داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد